
[ad_1]
Det har avslöjats att den nya irländska spellagstiftningen, som nyligen godkändes av statsrådet, har inkluderat en bestämmelse för konsumenter som vill fortsätta att få onlineannonser för spelprodukter och -tjänster.
Det slutliga utkastet av Gambling Regulation Bill 2022 innehåller en bestämmelse som gör det möjligt för konsumenter att välja att ta emot hasardspelsannonser online. Detta inkluderar både sociala medier och alla andra onlineplattformar inklusive videostreamingtjänster.
På tal om ”opt in”-bestämmelsen sa minister för lag och reform James Browne:
”Det är avsett att en person endast får ta emot hasardspelsreklam där de väljer att ta emot den på en on-demand eller mediedelningsplattform eller, när det gäller sociala medier, endast när en person prenumererar på sådana tjänster och plattformar och ger sina samtycke till att ta emot sådan reklam.”
Han fortsatte med att tillägga:
”Propositionen ger också en vidsträckt befogenhet att tillåta myndigheten att föreskriva tider, platser och evenemang där hasardspelsreklam kan sändas, visas eller publiceras, och att specificera frekvensen, varaktigheten och mängden av annonser.”
Begränsningen för hasardspelsannonsering under klockan 5.30 och 21.00 kvarstår. Det föreslagna förbudet mot alla befordran och incitament att spela är dock fortfarande oklart. Språket antyder att alla kampanjer som riktar sig till en individ kommer att vara förbjudna, men att de som släpps till allmänheten i allmänhet kan tillåtas efter tillsynsmyndighetens gottfinnande.
Ytterligare förtydliganden väntas under de kommande månaderna.
[ad_2]
Source link