
[ad_1]
Indiens ministerium för information och sändning (MIB) har skrivit till Google och begärt att sökmotorn ska sluta visa ”surrogatannonser från utländska spelbolag”.
Det senaste tillslaget mot illegalt hasardspel online har fått ministeriet att ta sikte på Google och YouTube-annonser för vadslagningsföretag som Fairplay, Betway, PariMatch och 1xBet. Flytten följer en nyligen begärd regeringsförfrågan om att sändare och videostreamingtjänster slutar annonsera om spelvarumärken som inte är licensierade att verka i Indien.
Enligt lokala nyhetsrapporter bekräftade en talesperson för ministeriet att brevet som skickades till Google India begärde att företaget skulle upphöra med all direkt- och surrogatreklam för spelföretag på både Google och YouTube.
”Efter vår senaste rådgivning den 3 oktober slutade TV-kanaler och OTT-spelare att visa surrogatannonser från onlinespelbolag, men vi fick kännedom om att många sådana annonser körs på YouTube och Google. Vi har bett Google att stoppa detta omedelbart.”
All India Gaming Federation (AIGF) uppskattar att så mycket som 50 miljoner INR (577 722 €) sätts in varje månad på konton som tillhör flera agenter för spelbolagen i fråga.
Surrogatnyhetswebbplatser en stor fråga
Enligt MIB använder internationella spelbolag nyhetswebbplatser som surrogatplattformar för att annonsera vadslagningsplattformar på både Google och YouTube. I sina resultat noterade MIB att även logotyperna för dessa nyhetssajter ofta har en slående likhet med vadslagningsföretagets logotyp.
Roland Landers, VD för AIGF sa att den mest problematiska aspekten av dessa offshore-webbplatser är hur de marknadsför och marknadsför sina illegala produkter till indiska konsumenter:
”De hade skjutit upp oupphörliga annonser under tv-sändningar av sportevenemang. Dessutom har de använt tryckta och digitala medier tillsammans med sponsring av idrottslag för att ytterligare penetrera konsumentens psyke. Vi ser till och med framstående influencers med sport- och underhållningsbakgrund som stöder sådana.
MIB och ministeriet för konsumentfrågor har kommit ut med strikta råd mot direktreklam och surrogatannonser från offshore och illegala spelwebbplatser. Detta har resulterat i en betydande minskning av annonser för hasardspel till havs.”
[ad_2]
Source link