Olicensierade olicenserade casino Australiska TV-bolag håller inte med om Tabcorps förslag att stoppa annonsering under högsäsong – Nyheter om spelbranschen

Australiska TV-bolag håller inte med om Tabcorps förslag att stoppa annonsering under högsäsong – Nyheter om spelbranschen

0 Comments

[ad_1]

Den australiensiska bookmakern Tabcorp har sagt att de nu fasar ut all reklam för sina spelprodukter mellan klockan 6.30 och 20.30 och har uppmanat till ytterligare restriktioner för att begränsa annonserna under dessa timmar.

Enligt inlagor som gjorts till en federal parlamentarisk utredning om hasardspel, är medieföretag oense och fruktar att ytterligare restriktioner kommer att minska intäkterna och därför begränsa de tjänster som de tillhandahåller.

Programföretag och spelbolag är redan under luppen när den nya Labour-regeringen har börjat lägga ytterligare restriktioner på spelreklam i ett försök att minska skadorna av problemspelande. Det förväntade utbredda tillslaget backas upp av data från Australian Institute of Health and Welfare som säger att lokala spelare förlorar cirka 25 miljarder dollar varje år.

Kommersiell radio och ljud (CRA) har sagt att det fullt ut stöder att minska problemspelande. Den anser dock att den kommersiella radions uppförandekod är tillräckligt strikt som den är.

I sin inlaga till den parlamentariska utredningen uppgav CRA att eventuella ytterligare reklamrestriktioner kan begränsa branschens möjlighet att tillhandahålla lokala och nationella nyheter.

Fri-TV uppgav till utredningen att programföretagen är strikt reglerade under Commercial Television Industry Code of Practice (fri-TV-koden). Koden innehåller restriktioner för hasardspelsreklam på TV-sändningar, vilket ger skydd till utsatta tittare som barn.

I en inlaga till utredningen sa Free TV:

”Det nuvarande omfattande ramverket för hasardspelsreklam på tv är lämpligt och proportionerligt. Inga ytterligare restriktioner bör införas för kommersiella programföretag. Alla ytterligare restriktioner skulle få betydande intäktskonsekvenser för australiensiska TV-nätverk och deras förmåga att investera i sport; nyheter och aktualiteter; och australiskt innehåll.”

I sin egen inlaga sa Tabcorp:

”Australiska familjer och barn ska kunna titta på sport och TV live utan att bombarderas av hasardspelsreklam. Att annonsera vadslagningsprodukter och varumärken online och på sociala medier är ett växande problem. Det är i stort sett utom räckhåll för någon stat eller territorium, och det borde finnas ett nationellt konsekvent ramverk för att reglera det.”



Ciaran McEneaney

Ciaran McEneaney

Ciaran är baserat i Galway, Irland, och har över ett decenniums erfarenhet av att skriva för några av de största namnen inom sportbetting, hasardspel, poker och kasinoindustrin.



[ad_2]

Source link